Nowy Rok


Myślę, że na swój sposób w porządku jest się żegnać. Widziałam zawsze w tym nie tyle co smutek i żal, ale raczej nadzieję, obietnicę przyszłego, rychłego spotkania.

Najbardziej chyba pamiętam pożegnanie z rokiem 2000. Wydaje mi się, że od tego momentu pamiętam życie jako życie, a nie urywki z pamięci. Nad nami było widmo końca świata – magiczna liczba dwóch tysięcy lat. Pamiętam jak babcia przytulała mnie na kanapie. Z niepokojem obserwowała ekran telewizora. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2… 1. Świat wciąż istniał. Babcia płakała. Wtedy nie potrafiłam zrozumieć dlaczego. Obecnie nie poszłam w moich rozmyślaniach o solidny krok dalej, a raczej takie tip-topki. Mimo to perspektywa świata z tych ciepłych babcinych kolan znacznie się rozszerzyła.

Wiem, że w różnych miejscach początek świata pojmuje się inaczej (chociażby społeczności hindusów, Tajów czy Żydów mają inny rok niż nasz). A sam czas na naszej planecie jest inny na różnych długościach geograficznych. Pamiętam, że jak byłam mała trudno było mi pojąć te wariacje czasoprzestrzenne. Było to jeszcze wtedy kiedy Gdańsk i Gdynia wyznaczały granice świata, moim skromnym marzeniem było przeczytanie wszystkich książek, a historia sama w sobie wydawała się bajką, odległą rzeczywistością, którą nauczyciele snują na lekcjach jak legendy.

Wraz z tymi nic-nie-znaczącymi cyframi i ja rosnę. Wyrywam się z babcinych ramion, rozszerzam czytelnicze kręgi i próbuje w większym stopniu ogarnąć świat. Tymczasem Nowy Rok już za parę godzin, dokładnie 8 godzin. Dlatego chciałabym życzyć wszystkim przede wszystkim udanej zabawy i w tym nadchodzącym „nowym” czasie właściwych wyborów i pomyślności.

One thought on “Nowy Rok

  1. Nawet gdy już będziesz uważać że zrozumiałaś babcię, tak naprawdę nie zrozumiesz jej dobrze dopóki sama nie będziesz w jej wieku. Wtedy też samo przemijanie czasu będzie kompletnie innym piętnem na życiu niż jest teraz.

    Jednak nie śpiesz się i żyj każdą chwilą. :)

Skomentuj

